Jak się ubrać na targi, by wypaść profesjonalnie, dać się zauważyć i zyskać zaufanie przyszłych partnerów biznesowych jeszcze zanim otworzysz usta? Pierwsze wrażenie robi się tylko raz, więc nie obejdzie się bez stroju dopasowanego do branży. Odzież reklamowa załatwi za Ciebie dużo wizerunkowej pracy, o ile właściwie ją dobierzesz. Przeczytaj i sprawdź swoją szafę przed wydarzeniem!
Od czego zależy to, jak się ubrać na targi?
O ubiorze wystawców decyduje w głównej mierze branża i Twoja rola w niej. Strój na targi jest naturalnym odzwierciedleniem dress code’u dominującego w rzeczywistości danego pracownika.
Nie oznacza to, że jako korporacyjny przedstawiciel branży budowlanej masz pojawić się na targach w roboczych spodniach i kasku – masz pojawić się w korporacyjnym wydaniu. Z kolei w branżach stojących na kreatywności (np. targi marketingowe), przedstawiciel powinien również prezentować się jako kreatywna osoba – w granicach biznesowego rozsądku. Ponadto od szeregowego asystenta będzie się wymagało mniejszego stopnia reprezentatywności, niż od samego prezesa, co odbije się na wyborze formalnych elementów stroju.
To nie wszystko. Sam charakter targów i poziom prestiżu imprezy dyktuje strój. Warto obejrzeć zdjęcia z poprzednich edycji i wzorować się na stroju ówczesnych uczestników.
Poniżej wyjaśniamy, jak ubrać się na targi w zależności od branży.
Strój na targi w zależności od branży
Przedstawiamy ogólne zasady ubioru w zależności od tego, na jakie dokładnie targi się wybierasz. Tak jak podkreśliliśmy wyżej, na strój wpływa również sam charakter imprezy, więc i tak przejrzyj zdjęcia!
Uwzględniamy w stroju odzież reklamową odpowiednią dla wizerunku Twojej branży.
Szeroko pojęty biznes
Finanse, nieruchomości, consulting, a nawet transport. Na targach biznesowych panuje również biznesowy dress code. Ubierz się tak, jak na spotkanie z kontrahentem, czyli w stylu business smart.
Odpowiednie będą, jak zawsze, dobrze skrojony garnitur, krawat, idealnie wyprasowana koszula w neutralnym kolorze. U kobiet będą to czarne spodnie lub ołówkowa spódnica, buty na niskim obcasie, garsonka lub żakiet.
Jako odzież reklamowa sprawdzi się klasyczna koszula korporacyjna z nadrukiem logo wykonanym w technice haftu komputerowego. Takie koszule można zamówić w wariancie damskim i męskim.
Targi technologiczne
Elektronika, informatyka i wszystko, co z nimi powiązane. Futurystyczne branże odchodzą od klasycznych schematów ubioru. Ubiór na targi technologiczne może być utrzymany w stylu business casual – kompromis między biznesem a codziennym luzem. Taki dress code dominuje w start-upach, jak również w dużych przedsiębiorstwach skoncentrowanych wokół nowoczesności.
W roli odzieży reklamowej może wystąpić koszulka polo z nadrukiem logo lub znakowana koszula w niestandardowym kolorze z szerokiej gamy pasteli. Kobiety i mężczyźni mogą zestawić taką górę ze spodniami chino, marynarką z printem czy rozpinanym kardiganem. Dostosuj ubiór do pory roku.
Targi branż kreatywnych
Reklama, wydawnictwa, media i nie tylko – tutaj również sprawdzi się styl business casual. Zaprezentuj się jako osoba z otwartym umysłem, która nie boi się urozmaiceń także w stroju i przełam nudę koszulą z delikatnym printem czy kolorową torebką.
Będziesz spędzać wiele godzin na chodzeniu i rozmawianiu z ludźmi. Upewnij się więc, że ubranie jest wygodne i nie krępuje ruchów!
Reklamowa odzież to znakowane koszule, a w lecie także koszulki polo. Ciekawym dodatkiem będzie także krawat z nadrukowanym logo.
Targi beauty
W branży beauty prezentacja wystawców musi być szczególnie przemyślana, bo przecież chodzi w niej o urodę. Wystawczynie nie boją się więc mocnych akcentów przykuwających wzrok do ich stoiska. Równocześnie muszą prezentować się elegancko, by wyglądać na osobę godną zaufania, gdyż beauty jest dziedziną ocierającą się o medycynę.
Wystawczynie na takich targach chętnie stawiają na garsonki, także te w niecodziennych barwach. Zawsze sprawdza się biała koszula i spódnica z printami, a do tego fantazyjne dodatki. Niektóre bywalczynie targów stawiają też na fartuszki, podobne jak te noszone na co dzień w salonie, ozdobione logotypem. A więc jak się ubrać na targi, skoro jest tyle możliwości?
Jako osoba związana z biznesową stroną branży (np. przedstawiciel korporacji sprzedającej produkty dla salonów), wybierz biznesowe warianty stroju z kolorowym twistem rzucającym się w oczy. Do kompletu smart dobierz np. różową marynarkę. Gdy zaś zależy Ci na prezentacji swojego salonu kosmetycznego, możesz zaprezentować się w pięknie skrojonym fartuszku z logo.
Targi HoReCa
Sektor hotelarski i gastronomiczny trzyma się sztywnych zasad ubioru. Targi goszczą kucharzy w gastronomicznych uniformach, kelnerów luksusowych restauracji, przedstawicieli pięciogwiazdkowych hoteli. Najbezpieczniej będzie ubrać się w stylu business smart. Z pewnością zdecydowana większość towarzystwa będzie zniewalająco elegancka.
Jako odzież reklamowa powinna wystąpić biała koszula idealnie dopasowana do sylwetki. Na lewej piersi koszuli ma znaleźć się logo reprezentowanej firmy, wykonane w technice haftu komputerowego.
Targi edukacyjne
Jak ubrać się na targi o tak szerokim profilu, łączącym różnych wystawców? Weź pod uwagę to, do jakiej grupy kierujesz swój biznes edukacyjny i jaki jest jego ogólny wizerunek.
Inaczej będzie wyglądał strój na targi dla przedstawiciela szkoły językowej dla dzieci, a inaczej dla reprezentanta centrum szkoleniowego dla pracowników korporacji. Wybierz taki strój, który wpisałby się w gusta osoby zainteresowanej dokładnie tym typem usług, który prezentujesz na stoisku:
- – koszulka z logo i zabawnym hasłem – np. edukacja rodzinna, obozy artystyczne dla dzieci;
- – business casual – np. kursy kompetencji miękkich dla studentów, szkolenia dla branży kreatywnej, nowoczesne szkoły językowe dla dorosłych;
- – business smart – klienci korporacyjni.
Targi roślin, targi rękodzieła…
…a więc dziedziny, które kojarzą się z konkretnym, specyficznym strojem roboczym.
Na pomoc przychodzą fartuszki ogrodnicze przyozdobione logotypem, a dla rękodzielników fartuszki artystyczne również z logo. Specjalistyczne elementy stroju przykują uwagę i niemo zaświadczą o Twoich kompetencjach.
Pod spód załóż bluzkę, w której będzie Ci wygodnie – może to być nawet T-shirt – i proste spodnie w klasycznym kroju. Górna odzież reklamowa powinna mieć duży logotyp nadrukowany na plecach, tak by fartuszek nie mógł go zasłonić.
Podsumowanie
Wiesz już jak się ubrać na targi w wielu branżach obecnych na rynku – mamy nadzieję, że uwzględniliśmy też Twoją! Kieruj się tymi wskazówkami:
- – gdy musisz zaprezentować się jako twardo stąpający po ziemi człowiek biznesu, postaw na styl business smart;
- – gdy działasz w branży wymagającej otwartego umysłu, sięgnij po stylizacje business casual;
- – jeśli Twoja branża skupia się na urodzie, wymaga profesjonalnego podejścia i twardych kompetencji, połącz styl business smart z nietuzinkowymi dodatkami;
- – rzemieślniczy kunszt warto podkreślić specjalistycznym elementem warsztatowego stroju z naniesionym logotypem.
Koniecznie sprawdź, jak wyglądali uczestnicy poprzedniej edycji targów. Branżowe eventy mają różny stopień formalności, więc to po prostu najbezpieczniejszy sposób na dopasowanie stroju. Weź pod uwagę, jaki strój nosi się w Twojej zawodowej rzeczywistości, bo z dużym prawdopodobieństwem na targach najlepiej sprawdzi się jego idealna wersja.