Rynek reklamowy zmienia się niezwykle dynamicznie. Pojawiają się coraz to nowe formy promocji produktów i usług. Reklamy oglądamy w telewizji i internecie, produkty są lokowane w naszych ulubionych serialach i programach telewizyjnych, oferty docierają na nasze poczty elektroniczne. Mimo upływu lat nadal żywa pozostaje jednak również reklama zewnętrzna. Szyldy i plakaty reklamowe mają swoje źródło w starożytności, ale, w nieco zmienionej formie, są wykorzystywane do dziś. Pod względem rozmiarów najbardziej efektowne są czy Białystok, znajdziemy je niemal przy każdej bardziej ruchliwej drodze. Czy jednak w przypadku każdej z branż billboardy reklamowe będą odpowiednie? Przyjrzeliśmy się temu, kto najchętniej z niej korzysta.
Gdzie najczęściej ustawia się billboardy reklamowe?
To czy reklama na billboardach będą skuteczne w dużej mierze zależy od ich usytuowania. Zgodnie z polskimi przepisami takie reklamy wielkopowierzchniowe muszą być bowiem ustawione w odpowiedniej odległości do drogi. Wolnostojące billboardy często są więc ustawiane przy drogach szybkiego ruchu i głównych, krajowych trasach, autostradach.
Drugim miejscem, w którym często umieszcza się billboardy reklamowe, są centra miast i okolice najchętniej uczęszczanych miejskich atrakcji. W tym przypadku zazwyczaj nie ma miejsca na reklamę wolnostojącą, ale billboardy pojawiają się na specjalnych tablicach umieszczanych na ścianach budynków. Czasami zajmują one naprawdę ogromną powierzchnię, jak na przykład w Krakowie, na dawnym hotelu Forum. Billboardy są też skuteczne i dobrze zauważalne w miejscach, w których tworzą się korki – kierowcy mają wówczas czas, by lepiej zapoznać się z ich treścią. Gdzie można zamówić taki billboard? Ich wykonywaniem zajmuje się na przykład firma Kapis:
Które branże najczęściej reklamują się na billboardach?
Billboardy mogą być traktowane jako skuteczna reklama – Katowice czy Warszawa są tego przykładem – ale nie dla każdego. Niektóre branże korzystają jednak z takiej formy promocji szczególnie chętnie.
Billboardy reklamowe a motoryzacja
Po drogach poruszają się przede wszystkim kierowcy. Branża motoryzacyjna korzysta z tego w prosty sposób. Na wielkich plakatach pojawiają się nie tylko najnowsze modele aut, ale także reklamy zapraszające do odwiedzin u dealera lub w komisie. W miastach na billboardach reklamują się też często mechanicy czy stacje kontroli pojazdów.
Telekomunikacja
Kto jeździ po drogach oprócz kierowców? Wśród pasażerów mamy szeroki przekrój społeczeństwa – od najstarszych po najmłodszych. Nic więc dziwnego, że reklama na billboardach jest wybierana branże kierujące przekaz do szerokiej grupy odbiorców. Wśród nich są producenci telefonów, a także sieci telekomunikacyjne. Często wykorzystują na plakatach celebrytów znanych z ich reklam telewizyjnych – to wzmocnienie i utrwalenie przekazu, element większej kampanii reklamowej.
Reklama na billboardach – sklepów i galerii
Billboardów nie brakuje również przy drogach wjazdowych do miast. To świetne miejsce na reklamę sklepów, galerii czy różnego rodzaju placówek usługowych, a w miejscowościach turystycznych także hoteli czy pensjonatów. Billboardy reklamowe gwarantują, że przekaz reklamowy trafia do potencjalnych klientów, którzy mogą jeszcze nieco zmienić plany swojego pobytu w danej miejscowości. Z kolei przy głównych trasach często reklamują się również stacje benzynowe czy też restauracje szybkiej obsługi, z których chętnie korzystają podróżni.
Kampanie społeczne
Trudno uznać to za branżę, ale stosunkowo spory jest również udział billboardów o tematyce społecznej. W ten sposób różnego rodzaju fundacje czy instytucje państwowe starają się uwrażliwiać nas na krzywdę innych. Na billboardach promuje się często kampanie społeczne, choćby dotyczące szczepień czy zdrowego stylu życia.
Interesuje Cię reklama zewnętrzna? Dowiedz się czy jej stosowanie przynosi wymierne korzyści.