Wahania wagi w ciągu dnia – dlaczego waga się zmienia?

Większość z nas waży się rano, będąc na czczo. Zazwyczaj właśnie o tej porze, nasza waga jest najniższa. W trakcie doby „przybieramy” natomiast nieco kilogramów. Dzieje się tak, ponieważ w naszym organizmie magazynowane są resztki pożywienia oraz płyny, które wypiliśmy. Często jednak, szczególnie u kobiet, występują bardzo duże wahania wagi w ciągu dnia. Dlaczego tak jest? Jakie czynniki wpływają na to, że kolejnego ranka budzimy się o kilka kilogramów cięższe? Sprawdź!

Wahania wagi w ciągu dnia – wpływ diety

Najczęściej na wahania wagi wpływa wiele czynników zewnętrznych. U większości z nas mają one związek również ze sposobem odżywiania. Przede wszystkim zmiana wagi może być spowodowana zatrzymywaniem się wody w organizmie. Dzieje się tak najczęściej, gdy stosujemy bardzo niskokaloryczne diety, bądź jemy potrawy, w których znajduje się duża ilość soli. Wpływ na gromadzenie się płynów ma również zbyt mała ilość wypitej w ciągu dnia wody.

Kolejnym powodem, przez który nasza waga może się wahać, są problemy z wypróżnianiem. W organizmie gromadzą się wtedy resztki pożywienia, które potrafią naprawdę sporo ważyć. Najlepiej jest więc wydalić je chociaż raz dziennie. Jeśli natomiast jest to niemożliwe i korzystamy z toalety zaledwie co kilka dni, należy udać się do specjalisty bądź apteki. Z pewnością znajdziemy tam preparaty, które w naturalny sposób pozwolą pozbyć się zalegających resztek.

Wahania wagi w ciągu dnia – inne możliwe powody

Waga u kobiet może wahać się również przez kilka innych czynników. Najczęściej podnosi się ona na kilka dni przed miesiączką. Wtedy właśnie czujemy się opuchnięte i ociężałe. Spowodowane jest to zmianami hormonalnymi i należy do naturalnych zjawisk. Niektóre z nas mogą przybrać wtedy nawet do 2-3 kilogramów. Nie należy się tym jednak martwić, ponieważ po menstruacji waga powinna wrócić do normy.

Dodatkowo wahania wagi mogą nasilać się w momencie zbyt intensywnych ćwiczeń. Dzieje się tak przez to, że spalamy tłuszcz, jednak nasze mięśnie powiększają się. Tkanka mięśniowa o tej samej wadze co tłuszczowa, ma znacznie mniejszą objętość. Nic więc dziwnego, że pomimo treningów kilogramy np. stoją w miejscu bądź podnoszą się. Jeśli zależy nam na zgrabnej i wysportowanej sylwetce, lepiej mierzyć obwody poszczególnych partii ciała, niż regularnie stawać na wadze.

Nie należy również ważyć się za każdym razem na innym urządzeniu. Skala może bowiem nieco się różnić, a dodatkowo pomiar często jest zależny również od tego, w jakim miejscu usytuowana jest waga. Warto więc ustawić ją w jednym konkretnym miejscu, by móc zanotować miarodajne wyniki.

Wahania wagi w ciągu dnia – jak sobie z nimi radzić?

Jeśli wiemy już, jaki jest główny powód naszych problemów z wagą, możemy zacząć walczyć ze „skaczącymi” kilogramami. Najlepiej zacząć od zmiany nawyków żywieniowych. Przede wszystkim należy ograniczyć sól i pić bardzo dużą ilość wody – nawet do 3-4 litrów dziennie. Dodatkowo warto zrezygnować z ciężkich i tłustych dań. Pożywienie powinno dostarczać nam także błonnik, który wspomoże przemianę materii. Bardzo dużą ilość tego dobroczynnego składnika mają warzywa, owoce oraz pełnoziarniste produkty zbożowe.  

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *